PO-SCHOLEN
Scholen in het primair onderwijs horen jaarlijks te monitoren of hun leerlingen zich veilig voelen op school. De Inspectie van het Onderwijs controleert dit. Aan deze monitoring wordt een aantal eisen gesteld:
Het instrument moet betrouwbaar en valide zijn en moet inzicht geven in:
- hoe leerlingen de sociale en fysieke veiligheid op school ervaren;
- of leerlingen te maken hebben met aantasting van de sociale en fysieke veiligheid (zoals door pesten – inclusief pesten via social media –, geweld, discriminatie e.d.);
- hoe het is gesteld met het welbevinden van leerlingen op school.
Verder moet het instrument ten minste eens per schooljaar worden afgenomen onder een representatief deel van de leerlingen en gestandaardiseerd zijn.
Dat laatste wil zeggen dat vaste vragen en procedures worden gebruikt voor de afname, verwerking en ontsluiting, zodat uw resultaten vergeleken kunnen worden met het landelijke beeld. Ten slotte moet de school de monitorgegevens beschikbaar stellen aan de inspectie.
De Veiligheidsmonitor 2024/25 voldoet, uiteraard, aan deze eisen. Indien u daar toestemming voor geeft, verzorgen wij ook meteen het beschikbaar stellen van de gegevens aan de inspectie.
Tevens kunnen wij uw resultaten doorleveren aan Vensters, waarmee publicatie op Scholen op de Kaart mogelijk wordt
1.
De enquête voor po-leerlingen is bedoeld voor de groepen 7 en 8. U kunt er zelf voor kiezen om ook uw leerlingen van groep 6 mee te laten doen. Daarnaast omvat de Veiligheidsmonitor enquêtes voor:
- Personeel (OP en OOP)
- Leidinggevenden
- Ouders van leerlingen
Deelname aan de Veiligheidsmonitor stelt u in staat om de veiligheid op uw school en uw veiligheidsbeleid breder en vanuit het perspectief van alle doelgroepen te monitoren en zo nodig adequaat vervolgacties te ondernemen ter vergroting van de veiligheid van alle betrokkenen.
Meer informatie van de overheid over veilig leren en werken in het onderwijs vindt u
hier.
1 Let wel: doorlevering is alleen mogelijk als het bestuur van uw school lid is van de PO-Raad.